Project

De goede Geldwolf

Kinderen aan de slag met de 2e laag van het biljet. Door middel van architecten papier kunnen de kinderen patronen tekenen over hun bestaande biljet heen. Dit wordt later een apart laag binnen het drukproces. 

In de drukkerij worden de biljetten van de kinderen gedrukt. Dit gebeurt in 2 drukgangen. De kinderen kiezen 2 kleuren. Elke kleur heeft zijn eigen drukgang. 

Het project ‘De Goede Geldwolf’ is een reeks van 3 á 4 lessen. Afhankelijk van de wens van de school. 

De lessen 1,2 en zijn op school. Binnen deze lessen krijgen de kinderen les in hoe ik als ontwerper te werk ga. Ik neem de kinderen mee in de geschiedenis van het biljet en hoe dit is ontstaan. We gaan biljetten ook letterlijk onder de loep nemen om te ontdekken wat er allemaal op zo’n biljet staat gedrukt. En wat ervoor nodig is om tot een goed ontwerp te komen. 

Na deze korte uitleg gaan de kinderen aan de slag met het ontwerpen van hun eigen biljet waar ze ook zelf een valuta voor mogen bedenken. We gaan divergeren en convergeren om hun ideeën te trechteren en er een concreet idee van te maken. Ze gaan eerst aan de slag met potlood en vervolgens trekken ze dit over met Oost-Indische Inkt en kroontjespen. Vaak is dit een nieuwe techniek voor de kinderen. We gaan werken met patronen en arceringen en hoe deze vroeger werden gebruikt. Wat is arcering en hoe breng je dit aan? Wanneer kies je voor een patroon?

De laatste les gaan we naar de drukkerij en mogen ze zelf hun eigen geld gaan drukken. Ieder kind krijgt een aantal eigen biljetten mee. Ook drukken we een biljet dat bij de tentoonstelling komt te hangen op mooi dik papier. Dit verwerk ik later tot een presentatie. 

Our gallery

Het eindresultaat komt op school te hangen. Hier zoek ik samen met de school een mooie plek voor. Ieder ontwerp in een eigen lijstje. Ieder ontwerp is uniek.